تحلیل و بررسی اعتقاد به معاد در مکاتب مختلف

تحلیل و بررسی اعتقاد به معاد در مکاتب مختلف

تحلیل و بررسی اعتقاد به معاد در مکاتب مختلف دارای 140صفحه با فرمت ورد و قابل ویرایش می باشد.

مشخصات فایل

تعداد صفحات 140
حجم 104 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی مقاله

توضیحات کامل

فهرست مطالب :


امکان و ضرورت معاد  
مقدمه
 پیشینه تاریخی 
بازگشت ، چگونه
 فلسفه معاد
الف ـ واژه دنیا 
 دنیا برای آخرت
 از دنیا باید به میزان نیاز برگرفت
معانی دنیا و آخرت 
 تفاوت انبیاء و اولیاء با سایر مردم در توجه به دنیا  
 دنیا دار ثواب و عقاب نیست
محرومیت انسان از دنیا نشانه لطف حق به اوست 
 تفاوت آتش دوزخ با آتش دنیا
شناخت دنیا و آخرت موجب حب آخرت
 نقد نظریه غلبه خوب یا رجاء در دنیا و آخرت 
رسوایی جدال کننده در دنیا و آخرت  
 عدم معرفت حقیقت نعمت و عذاب آخرت در این دنیا  
در نکوهش دنیا
 در صفت دنیا  
 در باب فانی بودن دنیا  
در فضیلت پیامبر و تحقیر دنیا 
 در توصیف دنیا و آخرت
دلایلی بر قاطعیت و اثبات معاد 
آفرینش نخستین دلیل قاطعی است بر معاد
اعتقاد به معاد یک امر فطری است
 بازتاب معاد در زندگی انسانها
 دلایل عقلی معاد
برهان حکمت 
برهان عدالت
برهان هدف
برهان نفی اختلاف 
 قرآن و مسئله معاد 
 معاد جسمانی
 استدلالهای قرآن بر معاد 
 مرگ  
 ماهیت مرگ از نظر قرآن
در آستانه مرگ 
 فشار قبر  
 خوف از مرگ 
 تناسب صورت اخروی با ملکات نفس در هنگام مرگ 
 علل کراهت ناقصان و متوسطان و کاهلان از موت 
مومنان از مرگ کراهت ندارند بلکه ترسانند
 دیدار پیامبر ، ائمه و فرشتگان هنگام مرگ
 در سفارش به تقوی و ذکر مرگ 
برزخ 
 معانی روح
 مسأله روح در قرآن 
 اشکال کافران و پاسخ قرآن
عقاید معتقدان به تناسخ 
 خصوصیات زندگی روح در عالم برزخ  
 قیامت 
افراد در قیامت چگونه می‌شوند
 نامه اعمال انسانها
رستاخیز بزرگ  
پرسش و حسابرسی اعمال 
پل صراط یا گذرگاه خطرناک دروزخ 
 گواهان محشر  
 نابودی جهان و زنده شدن مردگان
 شبه آکل و مأکول  
 قطعیت قیامت کبری از نظر قرآن 
 استدلالهای قرآن در مورد قیامت 
شفاعت  
 بهشت و جهنم
 بهشت 
 جهنم
 اختلاف در مخلوق و موجود بودن بهشت 
 خداوند جوینده دانش را به بهشت می‌برد  
نتیجه
فهرست منابع و مأخذ 

قسمتی از متن :


مقدمه
بحث ما درباره مسأله معاد است. مسأله معاد از نظر اهمیت، بعد از مسأله توحید مهمترین مسأله دینی و اسلامی است. پیغمبران ( و بالخصوص آنچه از قرآن در باره پیغمبر ما استفاده می‌شود) آمده‌اند برای اینکه مردم را به این دو حقیقت مؤمن و معتقد کنند: یکی به خدا ( مبدأ ) و دیگر به قیامت و یا فعلاً به اصطلاح معمول ما معاد مسأله معاد چیزی است که برای یک مسلمان ایمان به آن لازم است، یعنی چه؟ یعنی در ردیف مسائلی نیست که چون از ضروریات اسلام است و ایمان به پیغمبر ضروری است، پس ایمان به آن هم به تبع ایمان به پیغمبر ضروری است. ما بعضی چیزها داریم که باید به آنها معتقد بود، به این معنا که اعتقاد به آنها از اعتقاد به پیغمبر منفک نیست، ” باید ” به این معناست نه به معنی تکلیف، به معنی این است که انفکاک‌پذیر نیست که انسان به پیغمبر و اسلام ایمان و اعتقاد داشته باشد ولی به این چیز ایمان نداشته باشد. مثلاً روزه ماه رمضان ، می‌گویند که روزه ماه رمضان از ضروریات اسلام است. اگر کسی روزه نگیرد و بدون عذر روزه بخورد، این آدم فاسق است ولی اگر کسی منکر روزه باشد، از اسلام خارج است، چرا؟ برای اینکه اسلام ایمان به وحدانیت خدا و ایمان به پیغمبر است و امکان ندارد که کسی به گفته پیغمبر ایمان داشته باشد ولی روزه را منکر باشد، چون اینکه در این دین روزه هست از ضروریات و از واضحات است، یعنی نمی‌شود انسان در ذهن خودش میان قبول گفته‌های پیغمبر و منها کردن روزه تفکیک کند…


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود